Dessau-Rosslau – Bauhaus, design og arkitektur

Vi drog på sommerferie. Turen gik denne gang til delstaten Sachsen-Anhalt i det tidligere Østtyskland. Vi fandt helt nybyggede feriehuse ned til en sø med plads til familien, hund og bedsteforældre. Det var et vildt lækkert sted, der bød på daglige søbade-ture og smuk udsigt.

I Sachsen-Anhalt finder man byen Dessau-Rosslau. Byen syner ikke af meget, når man kører gennem byen. Men tag ikke fejl. Her er en spændende arkitektonisk historie, man simplethen ikke må gå glip af. Det er nemlig her, at Bauhauskolen (ikke at forveksles med byggemarkedet) har haft til huse.

Bauhaus er en tysk skole inden for design og arkitektur, som eksisterede fra 1919 til den blev lukket af nazisterne i 1933. Skolen blev grundlagt af Walter Gropius i Weimar og i 1925 flyttede den til Dessau, hvor den lå indtil den blev flyttet til Berlin i 1932. Bauhaus forenede alle kunstneriske arbejdsområder, herunder arkitektur, skulptur, industriel design, maleri mm., med det formål at skabe kunstneriske omgivelser for almindelige mennesker.

De særligt dygtige kunstnere blev indbudt som kunstmestre på skolen. Det gælder blandt andet Paul Klee, Vasilij Kandinsky, Oscar Schlemmer og László Moholy-Nagy. Hvor sidstnævnte gik i eksil i USA og fra 1937 videreførte konceptet som New Bauhaus.

Skolen var uden tvivl banebrydende og særlig indflydelsesrig inden for modernismen.

  

Vores tur startede ved Meisterhäuser – Mesterhusene. Husene der blev bygget til skolens lærermestre gennem tiden. Husene blev bygget som foregangshuse for en moderne livsførelse. Karakteristisk for dem er, at de er kubistiske (tror vi i Danmark vil kalde det for funkis) i hvide klare farver med fladt tag. Husene er også kendetegnet med de store vinduespartier, der på meget smuk vis forbinder udearealerne med stuerne indenfor.

Fra øst mod vest eller fra venstre mod højre ses husene i følgende rækkefølge: Gropius hus (det eneste, hvori der kun boede én familie) derefter huset hvor mesterne Moholy-Nagy / Feininger boede, derefter huset til Muche / Schlemmer og sidste hus Kandinsky / Klee.

  

Mesterhusene Gropius og Moholy-Nagy blev ødelagt under et bombardement i 1945. I 1950’erne blev et nyt traditionelt parcelhus opført på fundamentet af det ødelagte Gropius hus. Moholy-Nagy huset blev raget ned. De to resterende huse blev bl.a. brugt som almindelig bolig. Det var først efter 1990 (efter murens fald), at interessen for husenes stil og historie blev vagt. Gennem mange år blev de genopbygget og omfattende istandsat således de blev ført tilbage til den oprindelig stil.

Hverken jeg eller mine medrejsende er eksperter i arkitektur. Det var ikke altid tydeligt for os, hvordan det helt præcist hang sammen i vores tur rundt i husene. Første hus – Gropius hus – som egentligt var bombet væk, var forholdsvis nyopført, men stod kun i rå beton. Her købes billetter til Meisterhäuser og den nærliggende Bauhaus-skole. Dertil købes en fotograferingstilladelse – 2 euro pr. person. Personligt synes jeg, at det er noget værre pjat! Jeg vil som gæst hellere foretrække at give lidt mere i min entrébillet. Vi nøjedes med én foto-billet. (Vi stødte forøvrigt på dette fænomen over alt i Sachsen-Anhalt).

Næste hus – Moholy-Nagy huset – var også bombet væk og derfor en også genopbygning. Huset stod i rå beton med knivskarpe vinkler. Her har man uden tvivl leget med arkitekturen. Efter besøg hos de to første huse var vi helt i tvivl om, hvad det helt præcist vi havde begivet os ud på. Der var mange spørgsmål og ingen steder at søge vores svar. Jeg er stadig i tvivl om, hvad helt præcist meningen var med de to huse. Jeg tror ikke de så sådan ud i sit oprindelige udtryk, men jeg ved det ærligt talt ikke.

  

Turen gik videre til de næste huse og igen lidt forvirring omkring, hvor indgangene helt præcist var, og hvilken vej vi skulle gå. Og ikke nok med det skulle, der ringes på hos husene, og først derefter blev vi lukket ind. Dørene stod ikke åbne og kunne ikke åbnes udefra. Det resulterede i, at jeg ringede på hos tredje hus. Men dette hus er ikke åbent for publikum. Det stod bare ikke tydeligt nok for denne “dumme Däne” med de fedtede briller.

Sidste hus – Kandinsky / Klee huset – absolut det bedste af husene. Her vil jeg gerne bo! Så smukt og så hypermoderne i forhold til de boligstrømninger, vi har den dag i dag. Her kunne vi for alvor få en fornemmelse for husenes funktionalitet og design. Med tanke på at husene er bygget midt i 1920’erne er de umådeligt moderne og gennembrydende anderledes. Vildt flot og fascinerende.

  

En lille spadseretur fra Meisterhäuser ligger selve Bahausskolen, der i dag fungerer både som designskole og museum. Det er derfor kun en lille del af selve bygningen, man har adgang til som gæst. Det er flot og betagende og igen en kende forvirrende. Hvor var udstillingslokalerne helt præcist? Hvad måtte vi se og ikke se? Det kom ikke rigtig tydeligt frem i skiltning eller i udleveret brochuremateriale. Vi fik set de to udstillinger på museet og kom lidt frem til den konklusion, at udstillingsgenstandene gik meget igen. Trods gentagelser og forvirringer er Bauhaus enormt spændende. Helt klart et besøg værd.

Se mere her:

www.meisterhaeuser.de

www.bauhaus-dessau.de

Min beskedne viden er hentet her: 

www.denstoredanske.dk

www.wikipedia.org

Vi boede her: 

www.seeresort-groebern.de

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *